סיום שנת השליחות- שיראל וערן – קנטון ואקרון, אוהיו.

נעים להכיר, שיראל וערן בן נון שליחי הסכונות היהודית בקנטון ואקרון, אוהיו – ארה"ב

את הבלוג הזה אנחנו כותבים כרגע מהמשרד שלנו בפדרציה בקנטון אוהיו, לאחר כמעט עשרה חודשים פה בשליחות. זה ממש מוזר שכבר צריך לכתוב בלוג סיכום כי זה מרגיש שרק לפי שנייה נחתנו בארה"ב וכבר השנה הגיעה לסיומה.
קצת קשה לסכם שנה שלמה של חוויות, אירועים, פגישות, שיעורים, טיולים, בר מצוות וארוחות שישי בבלוג אחד וזה בכלל בלי להתייחס למזג האוויר המשוגע ולחורף האמיתי שנותן משמעות חדשה למשפט המפורסם מסדרת הטלוויזיה "משחקי הכס" Winter is coming… ולכן החלטנו לספר לכם על חוויה משמעותית ומיוחדת אחת שעברנו השנה. הטיול למונטנה:

במהלך השנה האחרונה לימדנו את תלמידי כיתות ז' – ח' בביה"ס היהודי "ליפמן" באקרון, זהו בית ספר קטן ומיוחד במינו בעולם היהודי בארה"ב. הקהילה היהודית באקרון מאוד קטנה ואין להם מספיק ילדים בגיל המתאים כדי להחזיק בי"ס יהודי ולכן הם גם פותחים את הדלתות שלהם לילדים לא יהודים שמחפשים בית ספר פרטי קטן ואינטימי. כמחצית מהתלמידים הלומדים בבית הספר מגילאי גן חובה עד כיתה ח' אינם משתייכים לקהילה היהודית ולאור העובדה הזאת התלמידים יכולים לבחור האם הם רוצים ללמוד במסלול לימודי היהדות או במסלול לימודים בינלאומי. כחלק מהניסיון להפוך את הבית ספר למקום יותר גלובאלי שמדבר גם אל הקהל הלא יהודי מנהל בית הספר החליט ליצור שיתוף פעולה מאוד ייחודי בין בית הספר באקרון אוהיו לשבט אינדיאני במונטנה שנקרא The Northern Cheyenne. לסם, מנהל בית ספר יש קשר אישי עם השבט, מכיוון שאביו היה עורך הדין שייצג את השבט במשך שנים רבות בתביעותיהם כנגד המדינה, ולאחר שהשבט הקטן זכה בתביעה נגד ארה"ב אביו של סם הוכר כחבר בשבט האינדיאני. לפני ארבע שנים סם החליט שהוא רוצה שגם הילדים בחטיבת הביניים ילמדו על החלק הפחות נחמד בהיסטוריה של ארה"ב והקים את השותפות. כחלק מהתכנית פעם בשנתיים יצאה משלחת מהבית ספר של כיתות ז' וח' למונטנה כאשר בשנה השנייה הם טסו לטיול לישראל. כך שלכל ילד יצא לבקר גם במונטנה וגם בישראל.
ברגע שסם ביקש מאיתנו להצטרף לצוות המורים בטיול כמובן שלא היססנו וישר אמרנו כן! מתי עוד יצא לנו לבקר בשבט אינדאני במונטנה ולאחר מכן גם לטייל בפארק הלאומי – יילוסטון?!
הביקור בשמורה היה מרתק ביותר ולמדנו בו רבות, הקמנו אוהלי טיפי ביחד עם הילדים וישנו בהם בלילות בשמורה, השתתפנו בטקס Sweat lodge מסורתי עם החברים מהשמורה ולמדנו על ההיסטוריה של השבט ועל הקשר שלהם לאדמה. אחת המסקנות העיקריות שעלו גם מהילדים וגם מצוות המורים היא שיש לנו כל כך הרבה דברים שאנחנו יכולים ללמוד מאותה תרבות עתיקה ומיוחדת ומפילוסופיית החיים שלהם ובנוסף בתור ישראלים הרגשנו שניתן ללמוד רבות מהטעויות של ממשלת ארה"ב ביחס שלה כלפי האוכלוסייה הילידית באמריקה מאז שהאדם הראשון הגיע ליבשת מאירופה ועד היום. בסופו של דבר הטיול בשמורה היה חוויה שנזכור לכל החיים, פגשנו אנשים מקסימים וחייכנים ששמחו לענות על כל שאלה ששאלנו (בד"כ הם ענו לנו עם שאלה נוספת והותירו אותנו רק יותר סקרנים). בנוסף גילינו שאנחנו הישראלים הראשונים שאי פעם הגיעו לשמורה והשתתפו בטקסים הדתיים שלהם וביקרו במקומות הקדושים להם. בשנה הבאה חלק מהילדים וההורים שלהם יצטרפו לטיול של בית הספר לישראל ואנחנו מאד מתרגשים לפגוש אותם בארץ ולספר להם קצת על הסיפור של העם שלנו.
לאחר ארבעה ימים נהדרים בשמורה המשכנו אל עבר הפארק הלאומי – יילוסטון שנמצא בוויומיניג וגובל במדינת מונטנה. לגבי הפארק ניתן לתמונות לדבר בעד עצמן אבל במשפט אחד אפשר לתאר אותו כגן עדן לחובבי טבע והרפתקאות. מכיוון שהגענו לפארק ממש בתחילת האביב זכינו לראות מספר רב של חיות בר שרק התעוררו מתרדמת החורף שלהם! ספרנו תשעה דובים (שני דובי גריזלי) מאות באפלואים ואלק'ס (סוג של אייל גדול מאוד) ואפילו זכינו לראות נשר אמריקאי (עיטם לבן ראש) שנחשב למאוד נדיר בארה"ב.
זה רק סיפור אחד מתוך שלל החוויות שצברנו השנה במסגרת השליחות שלנו, חוויה שלא ציפינו לה בתחילת השנה אך ללא ספק לימדה אותנו הרבה ותישאר איתנו עוד שנים רבות.